Headless CMS-trends in 2023.
Alle headless CMS trends op een rij voor ontwikkelaars, marketeers en content creators.
Het implementeren van een headless CMS is de afgelopen jaren steeds populairder geworden, en die groei gaat vooralsnog onverminderd verder. Ook in 2023 blijven de trends in headless CMS evolueren naarmate steeds meer ontwikkelaars, marketeers en content creators op zoek zijn naar manieren om snel en efficiënt content te creëren. Het leidt tot een betere informatievoorziening, en uit onderzoek van Ahrefs-docent Makosiewicz blijkt dat 67% van de marketeers aangeeft dat contentmarketing tot meer leads leidt, en 63% bevestigt dat dit helpt bij het opbouwen van merkloyaliteit. Hieronder vind je vijf trends om naar uit te kijken in de rest van 2023.
Volgens Google gebruikt de gemiddelde persoon meer dan tien kanalen om te communiceren met bedrijven, en wisselt hij tussen drie verschillende apparaten om taken te voltooien. Juist, dat laat zien dat we in omnichannel-tijden leven, en dat een naadloze ervaring steeds belangrijker aan het worden is. Gebruikers verwachten dezelfde interactie op verschillende platformen en willen verder kunnen gaan waar ze gebleven waren. Een voorbeeld: werkzoekenden oriënteren zich via mobile en solliciteren uiteindelijk via hun desktop. Hun customer journey kan daarin gesynct worden.
Ook de personalisatie van de klantbeleving heeft zich ontpopt als een cruciaal element, en een headless CMS kan dit op een flexibele en doeltreffende manier voor elkaar krijgen. Forbes geeft aan dat maar liefst 74% van de websitebezoekers gefrustreerd raakt als hun ervaring niet gepersonaliseerd is. Sterker nog: 91% van de klanten zegt meer geneigd te zijn om aankopen te doen bij merken die relevante aanbiedingen en suggesties doen. Die gegevens onderstrepen het toenemende belang van gepersonaliseerde ervaringen over verschillende kanalen heen.
Bovendien voelen mensen zich meer verbonden met een merk en verwachten ze een menselijke touch als er met ze gecommuniceerd wordt. En met technologie kunnen gebruikersgegevens worden verbonden over bijna elk touchpoint.
De combinatie van een headless CMS met personalisatie kan voordelig uitpakken dankzij een vloeiende en effectievere implementatie van tailor-made content. In een traditioneel, monolithisch CMS is de content vaak strak verbonden met de presentatielaag, wat het aanpassen en personaliseren van content voor diverse gebruikers moeilijker maakt. Door gebruik te maken van een headless CMS is de content ontkoppeld van de presentatielaag en kan die op een flexibele en dynamische manier worden geopend en weergegeven. Zo wordt het makkelijker om de content af te stemmen op de specifieke behoeften en interesses van je individuele gebruikers.
Kortom: de integratie van een headless CMS en personalisatie biedt je meer flexibiliteit en controle over hoe je op maat gemaakte content wordt gecreëerd, beheerd en gepresenteerd. Dat kan resulteren in een betere gebruikerservaring en een verhoogde betrokkenheid bij de content.
Cookieloze personalisatie
De bezorgdheid over data privacy is de laatste jaren aanzienlijk toegenomen. Mensen maken zich zorgen over wat voor persoonlijke informatie wordt gedeeld met merken en andere derde partijen. Onderzoek toont aan dat 48% van de consumenten personalisatie niet erg vindt - zolang hun gegevens maar goed worden beschermd.
Websitebezoekers hebben er geen behoefte aan om bij al hun online activiteiten gevolgd te worden, laat staan dat hun gegevens aan derden worden verkocht. Een aantal grote spelers is daarom al begonnen met het doorvoeren van veranderingen met betrekking tot gegevensprivacy. Safari, de browser van Apple, heeft functionaliteit geïntroduceerd waarmee je het volgen door gekoppelde websites kunt weigeren, en standaard voorkomt Safari al veel trackers van derden. Hoewel het mogelijk is om alle cookies in je instellingen te blokkeren kan dat ervoor zorgen dat je browse-ervaring negatief beïnvloed wordt. Apple is niet de enige grote naam die zich richt op gegevensprivacy, want ook Google begint met het uitfaseren van cookies van derden. En dat gaat het steeds moeilijker maken voor marketeers om ervaringen te personaliseren.
AI-generated content
AI-generated content zal een ontzettend grote rol gaan spelen bij het bieden van contentdiensten. AI-generated content maakt niet alleen contentbeheer en -generatie mogelijk, maar gaat ook de personalisatie verbeteren aan de hand van data management. Dit laat zien dat machines kunnen helpen bij het centraliseren van content voor je organisatie.
MACH-architectuur
Een opkomende trend in software-architectuur is MACH. Dat staat voor Microservices, API-first, Cloud-based en Headless, en is een moderne benadering van het bouwen van software en systemen die optimaal profiteren van de voordelen van gedistribueerde cloud computing. Het zorgt voor extra wendbaarheid dankzij het gebruik van microdiensten en een API-first benadering, en geeft je de flexibiliteit van een headless-technologie.
Het dominante idee achter MACH is dat je één basissysteem gebruikt, en vanaf daar begint met het bouwen van je website. Bij deze architectuur voeg je microservices toe aan je website, wat zorgt voor een optimale werking van elk onderdeel. Denk bijvoorbeeld aan verschillende technologieën voor het opslaan van content-items (bijv. vacatures of bestemmingen) of een sollicitatie- of aanmeldproces. Elke microservice is gespecialiseerd in een specifiek aspect, wat bijdraagt aan een vlekkeloze werking van je website.
MACH is vooral waardevol voor bedrijven die werken binnen een omnichannel-model. Hierbij delen alle platforms dezelfde kerngedachte en bieden ze een vergelijkbare lay-out. Kortom, MACH brengt flexibele technologieën harmonieus samen.
Composable Stack
Volgens MarTech bestaat een 'composable stack' uit een samenspel van technologieën. Die zijn geïntegreerd als individuele architecturale elementen om een alomvattend tech-platform te creëren. Het concept is simpel: kies de technologieën die het best aansluiten bij je unieke behoeften, en voeg ze samen om een maatwerkoplossing te creëren.
Elk onderdeel van een composable stack kan zelfstandig functioneren, los van de andere onderdelen. Dat zorgt voor extra flexibiliteit en modulariteit, en biedt de mogelijkheid om elk component te vervangen of te upgraden zonder dat je het hele systeem op zijn kop hoeft te zetten. Een voorbeeld van zo'n composable stack kan een headless CMS bevatten voor het beheer van content, apart recruitment platform, apart patientenplatform en een apart werknemers plafform en daarnaast nog een platform voor data-analyse. Elk van de onderdelen wordt gekozen op basis van hun specifieke kenmerken, functies en capaciteiten. Ze kunnen Composable vs. MACH
De composable- en de MACH-architectuur lijken misschien op elkaar, maar er zit wel degelijk een verschil tussen de twee.en composable-architectuur brengt alles bij elkaar en voorziet merken van kern technologieën, waaronder MACH, en assets als partnerintegraties, geschreven handleidingen, en volledige ondersteuning om een unieke oplossing te creëren en te optimaliseren.
MACH is daarentegen slechts een onderdeel van een composable tech-stack. MACH is een technische aanpak voor het bouwen van software en systemen in een gedistribueerde cloudomgeving. Dankzij de microservices en API's is die architectuur modulair en flexibel, en dat stelt bedrijven in staat om een meer agile ontwikkeling te hebben. Het gaat hier echt over de technische levering van componenten en hoe het systeem wordt opgebouwd met de best mogelijke methodes.
Een composable-architectuur legt de focus op de zakelijke capaciteiten en wat van belang is voor het bedrijf, zoals recensies. Het richt zich op de volledige klantreis.
Maak het werkbaar
Het centrale idee achter al deze trends is dat een monolithisch systeem in 2023 niet meer voldoende is. Monolithische systemen zijn niet schaalbaar, flexibel of behendig, en ze zijn simpelweg een beetje verouderd. Daarnaast wordt personalisatie steeds belangrijker, alleen heerst er een algemeen idee dat personalisatie moeilijk te implementeren is. Net als dat er een idee heerst dat het moeilijk is om afscheid te nemen van je monolithische systeem.
Gelukkig is dat niet het geval. Begin met je monolithische systeem en pel het geleidelijk, laag voor laag af. In 2023 zou het ideale resultaat een headless composable platform zijn, met personalisatie en door AI-generated content. Dat klinkt misschien als een hele klus, maar wij kunnen je helpen het voor elkaar te krijgen. Wil je meer weten over een headless CMS zoals Prepr? Daar vertellen we je graag alles over!