Briefing maken voor je website

Hoe maak je een duidelijke briefing voor het ontwikkelen van een nieuwe website?

Wanneer je een nieuwe website of platform wilt gaan bouwen is een duidelijke briefing de sleutel tot succes!

Met 24 jaar ervaring weten wij bij Good News als geen ander dat het ontwikkelen van een digitaal platform veel impact kan hebben op een organisatie of bedrijf. Daarom is het belangrijk dat er vooraf goed wordt nagedacht over het doel van het platform, de wensen, en dat alle stakeholders daar hetzelfde over denken.

briefing website visual

Eenheid in visie zorgt ervoor dat de ontwikkeling van het platform vlot verloopt en dat het perfect aansluit bij jullie doelgroep en behoeften. Om dit proces te vergemakkelijken, hebben we een handige checklist samengesteld. Deze helpt je om de juiste koers te bepalen, waardoor jouw briefing het maximale potentieel uit je website haalt.

1. Begin met een helder doel

Voordat je begint met het opstellen van de briefing, is het essentieel om het doel van de website te definiëren. Wat wil je bereiken met de website? Of het nu gaat om het genereren van leads, het vergroten van merkbekendheid of het verdubbelen van vacatures, een duidelijk doel zal de richting van het hele project bepalen. Maak je doel daarom zo specifiek mogelijk. Ga verder dan alleen "ik wil meer leads", maar bedenk hoeveel leads je precies nodig hebt en waarom dat belangrijk is voor de organisatie. Verdeel je doelen in hoofddoelen en subdoelen, zodat je kunt bepalen wat werkelijk essentieel is en wat als extraatje kan worden beschouwd.

helder doel visual

2. Ken je doelgroep

Een goede website spreekt de doelgroep aan. Neem daarom de tijd om je doelgroep te begrijpen: wie zijn ze, wat zijn hun behoeften en verwachtingen, en hoe kunnen we hen het beste bedienen? Het integreren van deze inzichten in de briefing zal helpen bij het creëren van een website die aantrekkelijk en relevant is voor je publiek.

3. Neem een kritische blik

Een belangrijk punt bij het maken van een briefing is het begrijpen van de huidige situatie. Beschrijf daarom zowel de sterke punten als de verbeterpunten van jullie huidige platform of manier van werken. Wat werkt goed en waar liggen de uitdagingen? Een eerlijke analyse hiervan legt de basis voor een succesvolle verbetering van jullie online aanwezigheid.

4. Focus op gebruikerservaring

Denk na over hoe je de navigatie, lay-out en inhoud van de website kunt optimaliseren om een naadloze en boeiende ervaring te bieden aan de bezoekers. Het toevoegen van details zoals een gebruikersvriendelijke interface en responsief design kunnen het verschil maken. Ook het toevoegen van handige functies zoals voorlees- en vergrootopties, samen met een uitgebreide zoekfunctionaliteit, kunnen de algehele ervaring van de gebruiker aanzienlijk verbeteren. Denk goed na over de behoefte aan bijvoorbeeld en inlogmodule (klantportaal) of chatbot voor de website. Hoewel ze erg waardevol zijn, vereisen ze tijd en middelen. Neem deze beslissingen daarom vroegtijdig om een duidelijke richting te bepalen en efficiëntie te garanderen.

5. Vergeet niet de technische aspecten

Om een goede inschatting te maken van de kosten van een website is het van belang om de technische aspecten goed te overwegen. Bespreek met je team de omvang van het nieuwe platform, inclusief het verwachte aantal pagina's, dat kan variëren van enkele tot duizenden. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen of er externe koppelingen nodig zijn en zo ja, welke gegevens daarmee worden uitgewisseld. Denk ook na over het gewenste CMS (contentmanagementsysteem), aangezien dit de basis vormt voor de toekomstige ontwikkeling en beheer van de website.

technische aspecten

6. Stimuleer creativiteit

Laat ruimte voor creativiteit in de briefing. Moedig je team aan om innovatieve ideeën en oplossingen voor te stellen die de website naar een hoger niveau tillen. Bij Good News geloven we in samenwerking en open communicatie, dus moedig input en feedback aan van alle betrokkenen.

7. Beschrijf de stakeholders en teams

Identificeer de belangrijkste belanghebbende en teams die bij het project zijn betrokken. Dit omvat niet alleen interne teams zoals marketing, development en design, maar ook externe partners of consultants. Definieer duidelijke verantwoordelijkheden en communicatielijnen om een soepele samenwerking te waarborgen en eventuele misverstanden te voorkomen.

stakeholders

8. Kies je budget

Het is een must om vooraf een duidelijk budget op te stellen voordat het traject van start gaat. Door van tevoren financiële grenzen vast te stellen, stem je je verwachtingen af op de beschikbare middelen, zodat doelstellingen haalbaar blijven. Bedenk daarom vooraf wat het budget van jullie organisaties is en bespreek dit met relevante stakeholders en teams. Zo weten jullie vooraf zeker dat jullie wensen vervuld kunnen worden. Denk hierbij ook aan een budget voor optimalisatie. Om een digitaal platform optimaal te laten presteren is het namelijk belangrijk om kritisch te blijven kijken naar hoe het platform verbeterd kan worden en welke waardevolle nieuwe functionaliteiten toegevoegd kunnen worden. 

9. Wees specifiek en meetbaar

Een effectieve briefing is specifiek en meetbaar. Geef duidelijke richtlijnen over wat je wilt bereiken en hoe succes zal worden gemeten. Of het nu gaat om het aantal websitebezoekers, conversiepercentages of downloads, het hebben van meetbare doelen zal helpen om de voortgang van het project bij te houden en resultaten te evalueren. Wees ook specifiek over de verwachtingen die jullie hebben in een samenwerking. Zo is het vooraf duidelijk dat beide partijen op één lijn zitten.

Door deze inzichten te integreren in je website briefing, leg je een sterke basis voor een succesvol project. Bij Good News staan we klaar om je te ondersteunen bij elke stap van het proces, van het maken van de briefing tot de lancering van een website die de verwachtingen overtreft! Om het nog eenvoudiger te maken, hebben we zelfs een digitale checklist voor je gemaakt! Vul de checklist samen met je team in via deze link.

Benieuwd naar wat Good News voor jouw organisatie kan betekenen?

Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen om de digitale ambities van jouw organisaties waar te maken. 

Afbeelding Chris

Nog meer Goed Nieuws?

Hoe bescherm je jouw website?

In een tijd waarin digitale connectiviteit ons leven bepaalt, is het cruciaal om de veiligheid van online platforms te waarborgen.

Werkenbij Vitalis.nl

Een recruitmentplatform voor ouderenzorginstelling Vitalis, wat nieuwe werknemers, talent en vrijwilligers aantrekt en behoudt. Precies wat de merkwaarden van de organisatie weerspiegelt!

Contact! Let's talk!