Ga naar de hoofdinhoud

Beyond the Platform met Sjef Kuijsters.

Beyond the Platform met Sjef Kuijsters.

Een gesprek over begrijpelijke taal als sleutel tot toegankelijke, inclusieve en gebruiksvriendelijke digitale dienstverlening.

AI generated summary

Hoe begrijpelijke communicatie digitale dienstverlening verbetert

Wat als je een formulier invult, maar niet begrijpt wat er staat? Wat als een website je plots naar een ‘externe omgeving’ stuurt, zonder uit te leggen wat dat betekent? Voor ruim 2,5 miljoen Nederlanders is dit dagelijkse realiteit. Sjef Kuijsters, oprichter van “Huh? Wat bedoelt u?”, werkt aan een oplossing: Nederland begrijpelijker maken. In de nieuwste aflevering van de Beyond the Platform-podcast vertelt hij hoe hij met zijn organisatie de kloof tussen digitale dienstverlening en begrijpelijke communicatie overbrugt.

Heldere oplossingen voor onbegrijpelijke taal

Steeds meer dienstverlening verschuift naar online omgevingen. Maar voor mensen die moeite hebben met lezen, schrijven of digitale tools, is dit geen vooruitgang, maar een obstakel. “Huh? Wat bedoelt u?” helpt bedrijven en instellingen om hun processen en taal toegankelijker te maken. Dit doen ze door gebruikers écht te betrekken en hun feedback direct in te zetten om verbeteringen door te voeren.

Veel mensen haken bijvoorbeeld af zodra ze op een website worden doorgestuurd naar een andere omgeving met onduidelijke meldingen zoals "U wordt omgeleid naar een externe omgeving". Door deze signalen actief te verzamelen en samen met gebruikers te testen, helpt het team van Sjef bedrijven om begrijpelijke alternatieven te vinden.

De kracht van ‘Huh?’

Volgens Sjef is één simpele vraag de sleutel tot betere communicatie: “Huh? Wat bedoelt u?” Iedere keer dat iemand aangeeft iets niet te begrijpen, is dat een kans om een systeem, proces of website te verbeteren. Dat geldt niet alleen voor digitale omgevingen, maar ook voor fysieke klantreizen.

Door organisaties en gebruikers samen te brengen, zijn er inmiddels duizenden Huh-supporters die bijdragen aan een toegankelijker Nederland. Van gemeenten en ziekenhuizen tot commerciële bedrijven: steeds meer organisaties zien in dat begrijpelijke communicatie geen bijzaak is, maar een essentieel onderdeel van klantgericht werken.

Over Sjef

Sjef Kuijsters is de oprichter van Huh? Wat bedoelt u?, een stichting die zich inzet voor begrijpelijke communicatie en toegankelijke dienstverlening. Met zijn team helpt hij drempels in digitale en fysieke processen weg te nemen. Door meldpunten op te zetten en organisaties te trainen zetten ze concrete stappen richting een toegankelijker digitale wereld. Zijn missie? Nederland eenvoudiger maken, zodat niemand buiten de boot valt door onduidelijke taal of complexe systemen.

Beyond the Platform

In onze podcastserie ‘Beyond the Platform’ geven we een inspirerend inkijkje in de wereld achter digitale platformen en oplossingen. Iedere maand schuift een digital professional aan met een innovatief praktijkvoorbeeld. Chris van Persie gaat in gesprek en duikt in de wereld achter de techniek. Hoe is de oplossing tot stand gekomen? Welk probleem lost het op? En wat zijn de resultaten? Een podcast bomvol digitale innovatie, inspiratie en learnings!

Benieuwd naar wat Good News voor jouw organisatie kan betekenen?

Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen laten groeien.


Afbeelding Chris

Meer insights.

Misschien vind je één van onderstaande artikelen ook wel interessant?