Google Consent Mode v2.

Strengere regels rondom de waarborging van privacy van de websitebezoeker: Wat betekent dit voor jouw organisatie?

Per maart 2024 is Google Consent Mode v2 van kracht en dat is goed nieuws voor de privacy van websitebezoekers. Voor jou als beheerder van een digitaal platform betekent dit dat er mogelijk aanpassingen nodig zijn om te voldoen aan de laatste norm. Op die manier loop je geen onnodige risico's zoals het verliezen van meetresultaten en de kans op boetes.

De impact en daarmee de urgentie kunnen per platform verschillen. Het is daarom belangrijk om in kaart te brengen of jouw inrichting voldoet aan de nieuwste wet- en regelgeving en wat de behoeftes zijn. In dit artikel nemen we je graag mee met de laatste ontwikkelingen.

Wat is het nut van het ophalen van gebruikersdata?

Het verzamelen en inzetten van gebruikersdata is erg waardevol voor de beheerder van een platform. Op basis hiervan kan een platform continu verbeterd worden en steeds slimmer ingericht worden. Er zitten dus veel voordelen aan vast. Zo kun je het gedrag van de gebruiker beter begrijpen, waardoor je gepersonaliseerde ervaringen en aanbevelingen kunt doen. Ook kun je de gebruikerservaring verbeteren en daarmee ook de klanttevredenheid, waardoor terugkomen naar het platform wordt gestimuleerd. Daarnaast kun je ook meer inzicht krijgen in bepaalde trends en patronen, wat jou kan helpen bij het nemen van strategische beslissingen over het platform. Tot slot helpt het je ook om gerichte campagnes op te zetten, waarmee je de juiste doelgroep bereikt.

Waarom is Google Consent Mode v2 in het leven geroepen?

De Europese wetgeving is continu in beweging om websitebezoekers te beschermen, en dit heeft opnieuw geleid tot een strengere wetgeving om privacy te waarborgen. Voorheen lag de verantwoordelijkheid om hieraan te voldoen bij de website-eigenaar. Het is naar voren gekomen dat bedrijven zich hier niet altijd even goed aan houden, waardoor in maart 2024 de Digital Markets Act (DMA) in werking is getreden. Hiermee worden grote bedrijven zoals Google als de 'gatekeepers' aangemerkt. Dat wil zeggen dat ze verantwoordelijk worden gehouden voor het bewaken van het juist ophalen en inzetten van gebruikersdata. Als reactie hierop lanceert Google de Consent Mode v2 als een stap naar een veiliger digitaal landschap, waar bedrijven met nodige sancties worden aangemoedigd om serieus rekening te houden met de privacy van gebruikers. 

Andere platformen zoals Meta (Facebook, Instagram en WhatsApp), Microsoft (LinkedIn) zullen naar verwachting in de toekomst ook met een eigen consent mode komen, dat nagenoeg hetzelfde zal werken. Ook deze platformen dienen zich namelijk aan de Europese wetgeving te houden.

cookiebot consent v2

Wat voor veranderingen brengt het met zich mee? 

Om gebruikersdata te verzamelen, is de juiste toestemming (consent) nodig van de gebruiker. Indien je gebruikersdata niet of op een verkeerde manier verzamelt, blokkeert Google sommige data, waardoor jouw platform meetresultaten verliest. 

Het juist inregelen van de cookiebot en de bijbehorende tags in Google Tag Manager gaan hand in hand om op de juiste manier toestemming op te halen bij de gebruiker conform de regels. Zo heeft de bezoeker zelf de mogelijkheid om te bepalen welke gegevens en om welke beweegredenen hij of zij gegevens wil delen. Hierin kunnen zij kiezen om gegevens te delen voor verbetering van het platform, analyses van het platform, marketingdoeleinden en/of voor personalisatie van het platform.

Zonder toestemming mogen bedrijven geen gegevens verzamelen. Wanneer de gebruiker toestemming geeft, worden metingen van platforms zoals Google Analytics 4, Google Ads, en Hotjar toegelaten indien je deze tools geïmplementeerd hebt. Wat Google Consent Mode v2 uniek maakt, is dat een 'nee' zorgt dat er cookieless pings worden verstuurd naar jouw platforms. Hiermee kunnen conversie rapportages en andere meetresultaten toch aangevuld worden, terwijl de privacy van de bezoeker wordt gewaarborgd. Deze cookieless pings houden in dat er alleen functionele informatie wordt verzameld van de gebruiker en blijft hij of zij anoniem binnen de resultaten.

Uitdagingen van het toepassen van Google Consent Mode v2

Het correct inregelen en toepassen conform de laatste privacy- en tracking richtlijnen kan best een puzzel zijn. Bij Good News helpen we je graag bij het (her)inrichten van jouw cookiebot en/of Google Tag Manager. Zo blijft jouw platform goed presteren en tegelijkertijd worden de keuzes van de gebruiker gerespecteerd.

Samen gaan we voor Good News.

Heeft jouw organisatie hulp nodig bij het implementeren van Google Consent Mode v2 of heb je hier vragen over? Neem dan gerust contact op met Chris!

Afbeelding Chris
Contact! Let's talk!