Eneco.

Samen met Eneco hebben we hun interne werkzaamheden efficiënter gemaakt. Wil je weten hoe, lees dan snel door.

Als we spreken van langdurige relaties met klanten, dan is Eneco geen uitzondering. Al meer dan 10 jaar werken we aan steeds weer nieuwe innovaties, zo ook de Leegstandhulp.

Eneco ❤️ Good News.

Leegstandhulp.nl is speciaal in het leven geroepen voor grotere MKB-organisaties en coöperaties met als doel de energievoorziening in leegstaande panden te optimaliseren. Samen ontwikkelden we de website en een app, die we ondertussen ook hebben geüpdatet met nieuwe technologische innovaties, waardoor we de applicatie doorlopend kunnen verbeteren. Dat komt goed uit, aangezien een groeiend aantal Eneco-klanten de service actief gebruikt.

De klanten van Eneco die gebruik maken van de Leegstandhulp zijn veelal woningcorporaties die met ERP-systemen als Key2Wocas en Dynamics Empire werken, waarmee de volledige administratie uit handen wordt genomen. Dit zorgde alleen wel voor dubbel werk, omdat de meterstanden zowel in deze externe systemen als op Leegstandhulp.nl moesten worden ingevoerd. Dat kon slimmer, en is ondertussen verleden tijd dankzij de integratie van nieuwe technologieën. 

Headless development - front-end back-end losgekoppeld.

Voor het herontwikkelen van de Leegstandhulp-app - en het uit handen nemen van het dubbele werk voor klanten van Eneco - hebben we een centrale API ontwikkeld die gekoppeld kan worden aan ERP-systemen. Met die koppeling hoeft een leegstand maar eenmalig ingevoerd te worden, waarna het direct bij Eneco terecht komt. 

We hebben ervoor gekozen om de front-end los te koppelen van de back-end. Er zit dus geen CMS achter. De centrale API die we hebben gebouwd  communiceert los met de front-end. De front-end is gebouwd met React.js.

De voordelen van deze headless-opzet?

  1. Sneller ontwikkelen.
    Back-end developers hoeven niet op front-end developers  te wachten en andersom. Beide disciplines werken onafhankelijk van elkaar, en dat heeft een positief effect op de ontwikkeltijd.

  2. Flexibeler van opzet.
    Alle communicatie tussen de systemen verloopt via de centrale API. In de opzet van de front-end ben je op die manier vrijer en dus flexibeler. Ook is het in deze opzet makkelijker om externe diensten te integreren. Externe partners bijvoorbeeld, kunnen dus via de API ook data gaan uitwisselen met Eneco.

  3. Schaalbaar.
    Een logisch gevolg van deze flexibiliteit? Juist: schaalbaarheid. Ook nieuwe, eigen systemen kunnen eenvoudig toegevoegd worden. Bijvoorbeeld een app, kan ook data gaan uitwisselen met de API.

Met de keuze voor headless-ontwikkeling - dus een opzet waarbij alle benodigde systemen met elkaar communiceren via een centrale API - is een flinke efficiëntieslag gerealiseerd. Of de leegstand nu wordt ingevoerd via een ERP-systeem of de site: alles wordt centraal in de API opgeslagen en kan worden doorgezet naar alle aangesloten kanalen. De gewenste data is dus altijd up-to-date beschikbaar. Dubbel invoerwerk is dus verleden tijd! 

Om de privacy te waarborgen worden gegevens van klanten die niet meer van toepassing zijn na twee jaar automatisch verwijderd uit het systeem. E-sites is ISO-gecertificeerd, dus beveiliging is altijd prioriteit.

Deze oplossing voor Eneco is future-proof. Zo kan er in de toekomst worden ingespeeld op het toenemende gebruik van smartphones binnen woningcorporaties. Een app staat al op de wensenlijst van Eneco. Deze kan straks eenvoudiger worden toegevoegd. 

Samen gaan we voor Good News.

Wil jij je werk efficiënter maken? Of wil je sparren over een idee wat je hebt? Neem contact op met Rob!

Afbeelding Rob
Contact! Let's talk!